måndag 2 maj 2011

Yrkesval?


Har precis kikat på ett avsnitt av 112 - Luftens Hjältar på tv4play, det är lika bra varje gång! För er som inte har sett programet så får man följa ambulanshelikoptern i Östersund och Lycksele, samt ambulansflyget i Umeå (om jag inte minns fel)


Det hade varit ett riktigt spännande yrke, åka ut på ställen dit vanliga ambulanser inte tar sig fram eller för att vägtransport tar för lång tid. Kunna hjälpa personer som hamnat i olyckliga situationer, tänk känslan av att ha räddat ett liv? Att arbeta på ett sjukhus är nog en fantastisk arbetsplats också men just helikoptern eller ambulans över huvudtaget tycker jag verkar oerhört spännande! Möta människor i livets alla stadier; knappt födda bebisar, spädbarn, barn, ungdomar, vuxna, föräldrar och äldre. Kunna hjälpa och behandla under transporten in till sjukhuset och att kunna vara ett stöd där i ambulansen. Jag själv har aldrig åkt ambulans men det måste vara en ganska dramatisk upplevelse.


Mitt lilla bryt när Harry blev biten av grannhunden har faktiskt fått mig att fundera över hur man reagerar i olika situationer och att en olycka så lätt händer. Jag har aldrig varit med om en olycka där någon varit så svårt skadad eller sjuk att man behövt tillkalla ambulans, jag vet inte hur jag skulle reagera. Innan Harrys olycka har jag aldrig tänkt på det heller. Vi hade en väldigt bra Hjärt- & Lungräddningsutbildningsdag under gymnasiet där jag lärde mig mycket som jag fortfarande tänker på ibland, men då tänkte man inte så mycket på hur man reagerar psykiskt. Vad händer om man själv bryter ihop totalt och blir helt handlngsförlamad så man inte kan hjälpa andra? Att läsa en utbildning där man får öva på att reagera rätt i olyckssituationer tycker jag skulle vara fantastiskt värdefullt. Och att sedan kunna använda den kunskapen och erfarenheten i sin yrkesroll och hjälpa andra som inte vet hur man skall göra, det är ju ovärderligt.

Sen har jag ju alltid haft en förkärlek till blåljus över huvudtaget, brandbilarna står helt klart högst upp på listan men brandmansyrket verkar inte alls lika intressant som akutsjukvården. Att bli kirurg och operera lockar mig inte alls, men ambulanssjuksköterska, ja det skulle vara något.


Lång utbildning är det väl dock, undra om jag skulle vara mer motiverad att studera medicin och människokroppen än ekonomiska analyser och produktionssystem? Det är väl inte för sent att ändra sig? Man skall ju faktiskt jobba i typ 40-50 år...

Ambulanshelikoptern i Jämtlands län, bilderna är tagna från deras hemsida. Kanske en framtida arbetsplats? http://www.ambulanshelikopter.info/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar