onsdag 5 oktober 2011

5 oktober

Ibland undrar jag hur folk tänker i trafiken? Jag är ingen jätteerfaren bilförare och gör fel ibland men nu när jag var påväg hem från Kungälvs trä (köpte lite färg) så var det en kvinna i en ny volvo som inte verkade ha någon koll över huvud taget. Undrar om dom personerna har någon uppfattning om hur farliga dom är i trafiken?

Det har varit lite kaos i Kungälv nu på morgonen/förmiddagen för det är en lastbil och tankbil som kolliderat på motorvägen, det blev en megaexplosion och dom fick stänga av motorvägen i båda körriktningarna och nu verkar det som att man inte kan öppna vägen förrän om några dagar då asfalten smält och behöver läggas om.

Men i alla fall, när vi skall hem från Kungälv så kör man över en kort bro (över motorvägen) och på bron måste man byta till högerfil för att inte hamna i Göteborg. När jag idag närmade mig bron såg jag att det svängde upp en lastbil med släp i "min högerfil" så jag saktade ner och tänkte köra in mellan den och bakomvarande bil för att inte riskera att bli trängd om jag inte hann om lastbilen innan filbytet. Sagt och gjort, jag saktar in och blinkar för att byta fil, det är fritt men alldeles innan jag skall göra filbytet så kommer bilen bakom lastbilen ikapp så jag inte kommer in, nähä tänker jag, hon ser väl inte att jag blinkar. Jag ser hur avfarten till göteborg närmar sig, blinkar fortfarande och lägger mig ännu mer till höger men kvinnan i bilen ligger fortfarande för nära lastbilen så jag kollar extra noga över axeln för att se vad f*n hon håller på med och överväger om jag skall behöva åka ner mot Göteborg och vända vid nästa avfart. Då sitter hon seriöst och tittar ut över motorvägen och den långa kö som bildats där efter olyckan och har absolut noll koll på vad som händer framför henne! Hade lastbilen bromsat in hade hon kört in i den, jag lovar. Men alltså, hur tänker man då?? Till slut hade lastbilen kommit upp i lite högre hastighet och jag kom imellan. Sen satt jag och blängde på henne i backspegeln och svor lite och vad händer då?? Jo, det blir tvåfiligt och bilen bakom henne svänger ut för att köra om och när han nästan är om så svänger idiotkvinnan ut alldeles framför så han får väja och kör nästan in i räcket! Hon verkar inte ha märkt ett skit för när jag tutar på henne när hon kör om mig så blänger hon och svär ni vet sådär "va fan har jag gjort för fel?!" Livsfarlig.

Som tur var gick ju allt bra men ibland kan man ju ta sig en liten extra funderare på att man ofta kör på vana och inte är lika uppmärksam.



Bild lånad från gp.se
 
Bild lånad från gp.se



Skänker en extra tanke till de anhöriga för de inblandade i olyckan, vilken fruktansvärd sistuation att inte veta. Hoppas inte att det inte var ytterligare fordon i närheten som också exploderade och att folk resekterar räddningstjänstens fantastiska arbete och följer deras instruktioner trots att detta hände mitt i rusningstrafiken när alla är påväg till jobbet och har bråttom.

2 kommentarer:

  1. Du är så klok du Nathalie! Bra tankar du har...

    Vad ska vi göra med alla idioter i trafiken? Skicka dem till en annan planet? eller vad?...
    Tur att så många andra trafikanter hjälper till i situationer när andra "gör fel" (-medvetet eller omedvetet). En eloge till alla dom!


    Kraaaaaaam
    /Monica

    SvaraRadera
  2. Och en enorm eloge till er fantastiska trafiklärare som lär oss gröngölingar hur man skall bete sig!! :)

    /Nathalie

    SvaraRadera