onsdag 8 februari 2012

Vecka 19 (18+0)

Kameran är urladdad så bild kommer imorgon!

Bebisen:

Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

En av de mest fascinerande sakerna med fostrets utveckling är hjärnan. Hjärnan är ett av de första organen som bildas de första veckorna och dess abnorma storlek i förhållade till resten av kroppen under den första delen av utvecklingen visar dess stora betydelse. I vecka 19 har muskler i hela kroppen kopplats ihop med hjärnan via nervtrådar och kan därmed kontrolleras medvetet av bebisen!

Öronen står ut från huvudet, och i munnen börjar de första groddarna till barnets permanenta tänder dyka upp. Armar och ben har nu korrekt relativ storlek i förhållande till kroppen och fötterna är hela 2,5 cm långa!


Mamman:

Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.

Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Många kvinnor kan känna livmodern 2-3 cm under navlen och om du ser din profil i speglen kan du verkligen se hur din kropp har förändrats. Det är inte ovanligt att vid det här laget ha gått upp 5-6 kg. Av detta svarar bebisen för ca 200 gram, moderkakan 170 gram och fostervattnet ungefär 310 gram. Vidare har dina bröst ökat i vikt med 170 gram vardera och livmodern med ytterligare 300 gram! Det är viktigt att komma ihåg att viktökningen skiljer sig mellan olika kvinnor och det finns ingen anledning till panik om du gått upp lite mer eller mindre än genomsnittet. Viktökningen kommer förmodligen att påverka din hållning och din sömn.

Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.


Träningstips:
Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig. Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet. Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i bäckenet genom knipövningar. Dra ihop musklerna i bäckenbotten, mjukt men kraftfullt och håll sedan kvar så länge du kan och släpp sedan efter. Upprepa några gånger. Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.

Vecka 19, gravid.se
Informationen är hämtad från familjeliv.se och blimamma.se


Egna tankar:

Idag ringde jag barnmorskan på MVC och förklarade min oro över att gå på utraljudet utan Rasmus. Mamma skall följa med, vilket jag är jätteglad för, men det hade ju såklart kännts bäst om R fick samma inromartion som jag och att få ev. tråkiga besked tillsammans. Hur som helst sa barnmorskan att gärna fick komma dit och lyssna efter hjrtljud så vi alla fall vet att den lilla skutten lever.

Så kl. 16.30 idag fick jag lägga mig på britsen, hon kände lite på magen och sa att storleken på livmodern motsvarade den veckan jag var i. Gud så skönt det var att höra det! Har drömt mardrömmar om att vi kommer dit och barnmorskan säger "Ja nu är det ju såhär att storleken på livmodern bara motsvara vecka 13" men det var rätt storlek och hjärtljud fick vi höra :) 145 slag per minut. Tänk att det verkligen ligger en fult levande liten bebis där inne, helt otroligt! BM sa att den rörde sig mycket för det brusade till ibland så man inte hörde hjärtat och när hon tryckte med dopplern mot magen och jag hörde bruset precis när  den rörde sig så kände jag faktiskt att det var något där inne i magen. Jättehäftigt :)

Har misstänkt att jag känt av fosterrörelser ett par dagar nu, det känns lite som fjärilar i magen, som när man är väldigt förväntansfull och nervös. Första dagarna undrade jag vad det kunde vara som jag var så nervös över men sen läste jag i ett forum om en gravid som sa att hennes bebis höll på att kittla ihjäl henne inne ifrån magen och att det kändes som fjärilar i magen :) Trycker jag lätt med händerna utanpå magen känner jag livmoderns kanter och storlek men inga rörelser, bara min egen puls. Kanske, kanske att jag känt någon liten buff någon gång men dom kommer väldigt sällan och är inte ens säker på om det är en liten hälsning från liten. Men det var väldigt skönt att kunna koppla ihop "bruset" men fladdret i magen samtidigt :) Så nu väntar jag bara på att det skall bli oftare och sen övergå i små buffar och sparkar! För det är ju trots allt en liten livlig filur där inne.

Hon kollade även mitt blodtryck. Jag har ju tyckt att mitt blodtryck känts lågt senaste veckorna med tanke på yrseln och svartnandet för ögonen när jag ställt mig upp. Det var inte så konstigt sa hon eftersom jag hade ett tryck på 105/60. Sist jag var där hade jag 120/60. Men hon sa att det var helt normalt att det var lågt och att det "skulle" vara lågt den här perioden. Så det är väl bara att inte göra för hastiga rörelser så blodet hänger med.

Jag sover ganska bra, så länge jag får ligga på sidan och ha ett vikt täcke eller kudde mellan knäna som stöd. Inatt har jag vaknat flera gånger med ont i höfterna eftersom R tagit täcket ;) Vaknar även tidigare än vanligt, senast 9 oavsett om jag lagt mig tidigt eller sent kvällen innan. Innan kunde jag lätt sova till 11.

Blöder fortfarande en del näsblod, eller ja, blodblandat snor och är fortfrande förkyld/täppt i näsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar