onsdag 11 april 2012

Vecka 28 (27+0)

Bebisen:

Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.

Mamman:

Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.


Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex. om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod.

Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Vecka 28, bild från gravid.se

Informationen hämtad från familjeliv.se och blimamma.se


Egna tankar:
Tredje och sista trimestern är här, shit vad tiden går fort! Nu är det ca 6 veckor kvar i skolan och sen 6 veckor ledigt tills bebis kommer.

Magen växer och är mer och mer "i vägen" även om jag inte gillar det uttrycket eftersom jag är överlycklig över att den finns där! Bebisen buffar och sprakar mest hela dagarna och nu kan man verkligen se kickarna på utsidan, hela magen rycker liksom till och det sparkar fortfarande mest på höger sida. Har inte kunnat urskilja hur bebisen ligger, tycker rörelserna är på olika ställen varje gång men ibland är de så långt ut på sidorna så man kan tro att han/hon ligger helt på tvären i magen, går det tro?

Har nästa tid hos barnmorskan på onsdag, ska bli intressant att se hur mycket magen vuxit och om vi följer kurvan bra. Har börjat äta mer så min vikt har nog ökat en del de senaste veckorna tror jag. Rasmus har dessutom kommenterat att mina lår, rumpa och höfter blivit större - tack för den! ;) Sist jag var hos BM fick jag ju reda på att jag är Rh negativ i blodet så jag kommer få en spruta (i skinkan!!!) med gammaglobulin om bebisen visar sig vara positiv så inte min kropp stöter bort eventuella kommande syskon. Känns lite läskigt men vilken tur att det finns forskning så man kunnat hitta lösningar för oss "negativa" kvinnor ;)

"... Det finns fortfarande tid för den att vända sig" Jo tack det hoppas jag, blir alldeles stressad av att läsa dom här veckouppdateringarna för jag har ju fortfarande inställningen att det är ganska långt kvar till förlossningen, tre månader är väl ganska lång tid, eller..? Men jag längtar ihjäl mig efter våran lilla skatt och vill bara att skolan ska vara slut NU, helst igår, så jag kan ägna hela min vakna tid till att förbereda mig själv, (Rasmus) och hemmet inför att bli en liten familj!

Var i stan en sväng igår och kikade på bebiskläder, oj oj oj så mycket fint det finns! Långt mycket mer än det som visas på hemsidorna vilka jag har nöjt mig med hittills. Fick med mig en söt fleeceoverall från Åhléns i strl 62-68. Känner mig lite osäker på det här med hur man ska klä den lill*, beror ju mycket på hur sommarvädret blir och vad vi kommer göra, antar att man lär sig ganska snabbt men jag vill ju handla nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar