onsdag 18 april 2012

Vecka 29 (28+0)

Bebisen:

Den här veckan är din bebis 26 cm från huvud till stjärt och 39 cm totalt. Den väger nu hela 1300 gram. Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta.

Bebisen rör sig mycket och du kan antagligen känna många rörelser under dagen. Varje bebis har sin egen dygnsrytm och med tiden lär du dig känna igen dem. Vissa perioder med rörelse bör vara återkommande, och om du tycker dig märka en minsking av fosterrörelserna kan du kontakta MVC eller din läkare. Sannolikt mår bebisen alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.

Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med.

Barn som föds för tidigt kan vara mycket små, även om de bara kommer några få veckor för tidigt. Det beror på att mycket att tillväxten sker från nu fram till vecka 36, varefter den sjunker något igen. Pojkar väger vanligen något mer än flickor vid födseln. Födelsevikten ligger ofta mellan 3,2-3,5 kg, även om avvikelser inte är ovanliga. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.


Mamman:

Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.

Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.
Du kanske märker lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras.

Vecka 29, bild från gravid.se
Informationen är hämtad från familjeliv.se och blimamma.se


Egna tankar:

Bebisen sparkar massor, mest på dagtid men även på natten och man kan se hur hela magen hoppar när den är som mest livlig. Var hos barnmorskan idag som konstaterade att den ligger med huvudet neråt och har "fixerat sig" fast det kan såklart ändras fram till förlossningen men det kändes ändå bra att höra. Nu förstår jag varför jag blir så öm i revbenen ;) BM berättade även att jag har tarmarna till vänster och barnet till höger så han/hon ligger inte helt i mitten av magen, vilket förklarar varför jag känner de flesta rörelserna på höger sida.

Igår besökte vi förlossningen i Varberg och det var väldigt skönt för mina nerver att få gå omkring på en riktig förlossning och få höra lite om hur det går till när man kommer dit. Pratade även lite med BM om min rädsla över att tappa kontrollen och då sa hon att det är den enda dagen man "ska" göra det och låta kroppen köra sitt eget race utan att motarbeta det, undrar hur det kommer gå... Fick även reda på att vi har plats att gå föräldrautbildning i maj där man bland annat diskuterar förlossning, smärtlindring, när man skall åka in, relationer efter att barnet är fött mm. skall bli spännande och något jag ser fram emot väldigt mycket :) Har man tur så träffar man även andra blivande föräldrar som man kanske kan hålla kontakten med efter barnens födelse.

Har haft lättare "mensvärk" vid två-tre tillfällen när vi varit i Östersund, men inga blödningar eller så, glömde fråga BM om detta men vad jag läst mig till är det inte helt ovanligt men KAN vara tecken på att förlossningen är på g. Det hoppas vi inte på men jag har inte känt nåt varken idag, igår eller i förrgår så det är nog ingen fara. Kommer det tillbaka får jag väl ringa BM. Ska dessutom få en ny barnmorska eftersom hon jag har skall gå i pension, lite tråkigt men hoppas att den nya är minst lika bra :)

Har köpt en del "unisexkläder" (både nytt och begagnat) i minsta storlekarna, 50-56, mest i 56 så nu funderar jag på om det kanske räcker, så kan man komplettera när den lille kommit ut och man vet hur stor/liten h*n är och vilket kön :) Dessutom har vi fått sortera ut kläder som R och hans bröder hade när de var små och även lagt vantarna på en påse med bebiskläder från när min kusin E var nyfödd. Blir det en liten flicka vet jag dessutom att det finns massa söta klänningar från när jag var liten hemma hos mamma och pappa för avhämtning ;) Vagnen är hämtad och jag har skrivit en lista på vad som behöver göras här hemma och inhandlas innan det är dags. R åker iväg på kurs snart igen så jag ska försöka fixa det jag kan här hemma medans han är borta och sen ska vi ex. bygga ett förråd på tomten men då får R vara med ;) Känns som att det mesta är under kontroll faktiskt, skönt :)

Tittar man nog på den högra översta bilden ser man min hormonrand som jag upptäckte typ förra veckan och den blir bara tydligare och tydligare. Min navel ska vi inte prata om, den känns typ förintad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar