lördag 30 juni 2012

Emil 2 veckor

Vi myser och har det gott med vår nya familjemedlem, tar dagen som den kommer och varvar mjölkpumpning och flaskmatning med blöjbyten och bebismys :) Jag hade föreställt mig de första veckorna som en dimma med trötta föräldrar och stundtals otröstlig bebis som tokskriker och man själv står helt utlämnad och inget man gör hjälper. Sjävklart hade jag även föreställt mig de underbara och fantastiska stunderna med en vaken och nöjd bebis eller en harmoniskt sovande skrutt i famnen. Hittills har vi bara fått uppleva de två sistnämnda och det är så mycket mer fantastiskt än vad jag någonsin kunnat föreställa mig! Att Rasmus dessutom är hemma och skall vara det ett par veckor är helt underbart! Planen är nog att vara hemma ett par veckor så lille E hinner växa på sig lite och sen bila upp till Östersund och vara där ett par veckor. Dom små ska ju inte sitta i babyskyddet för länge åt gången så det blir många pauser och troligtvis stannar vi och sover en natt efter vägen, kan vara mysigt för det har vi aldrig gjort :)

På skötbordet är han oftast vaken och ligger och sprattlar med sina små armar och ben och rullar gärna över på sidan. Måste hålla en hand på honom hela tiden och därför är det extra skönt med handfatet alldeles bredvid så man slipper balansera med små vattenskålar. Lagomt tills att man tvättat rent, fått honom torr i ljumskar och veck och ska sätta på en ny blöja kissar han gärna och så är det bara att tvätta och torka igen, buspojken min. På BB och första nätterna hemma sov han tillsammans med någon av oss men nu har han fått ligga i egen säng ett par nätter och det har fungerat bra. På dagtid sover han i liggdelen till vagnen i vardagsrummet alldeles innanför altandörren så han ska få mycket dagsljus på sig (för att motverka gulsot). Vi matar honom ca var tredje timme och han har fått sova i egen säng mellan matningarna men eftersom han verkar ha kvar dygnsrytmen från magen och är vaken på nätterna så har jag tagit honom till sängen när han velat snutta vid bröstet och så har han även fått somna bredvid mig. Att vakna på morgonen med Rasmus och Emil på var sin sida den bästa starten på dagen jag kan få!

Amningen har fortfarande inte kommit igång ordentligt utan jag pumpar och så ger vi honom mjölken på flaska, MAM First Bottle som skall motverka kolik och efterlikna bröstet, det fungerar jättebra. Då kan även Rasmus mata vilket är bra för deras relation och skönt för mig att vi kan dela på nattmatningen, jag kan somna om efter att jag pumpat ur mjölken eller pumpa ut i förväg. När Emil blir snuttig får han komma till bröstet och det är oftast någon gång på natten, eftersom det är då han är mest pigg. På BB var det största problemet att han inte gapade tillräckligt stort men det brukar han göra nu. Nu får han ofta tag om bröstet, suger några snabba sug och sen slutar han för att somna eller bara ligga och titta och filosofera. Ibland suger han dock ordentligt så han sväljer och får i sig mat. Innan han väl får tag om bröstet kan det vara ett himla bökande, sparkande och fäktande, han är så söt när den lilla kroppen ligger mot mig och vrider, gapar och sprattlar bestämt för att ligga bekvämt och få bröstet bra - mammahjärtat smälter! Älskade lilla skrotnisse! Han påminner lite om Harry när han bäddar innan han lägger sig.

På nätterna ligger jag oftast ned och "ammar" men på dagtid brukar vi sitta i soffan med amningskudden som stöd. Där sover han även gott, hud mot hud. Dock så måste jag ha amnings-BH och amningsinlägg dygnet runt för att brösten läcker så mycket mjölk. Ibland är dom superspända så det stramar och svider och det är speciellt då dom läcker, går inte att förklara men det är inte särskillt bekvämt. Det är utdrivningsreflexen som känns så om jag förstått rätt. Har läst en del och det verkar som att det inte är helt ovanligt att brösten är lite ömma och har ojämn mjölkproduktion de första veckorna då de "ställer in sig" efter barnets matbehov. När vi var på återbesök med Emil frågade jag lite lätt om amningen och fick rådet att pumpa lite hur båda brösten varje gång istället för bara ur ett och köra varannan gång. Vet inte vad som är bäst men nu pumpar jag varje gång lillkillen ska äta och hälften av portionen ur varje bröst, hoppas på att mjölkproduktionen stabiliserar sig lite snart. Han även frusit in lite mjölk ifall det skulle hända något med mig (t.ex. att jag måste åka in på sjukhus eller behöva medicin så jag inte kan amma).

Den 26 juni (10 dagar gammal) var Alex här och fick träffa vår skatt för första gången och på kvällen fick Emil premiärbada - det var mycket populärt! Pappa höll i. Den 28 juni var E på premiärbesök i Utby och fick även träffa mormorns väninna Lena som gärna ville ta med våran lillskrutt hem. 30 juni hade vi hembesök från BVC och då började vi även med D-droppar. Han har gått upp ca 300g sedan vi åkte hem från BB.

Detta inlägg började jag skriva på i början av veckan och har fyllt på under veckans gång. Idag (30 juni) och igår har amningen fungerat riktigt bra, med amningsnappen till hjälp. Han har faktiskt svalt och fått i sig mat tills han somnat och antagligen (?) blivit mätt. Väldigt olika hur länge han har ammat, ibland 10min, ibland 40min. Men det känns väldigt mysigt och skönt att det gåt åt rätt håll och att man märker hur han "mognar" och utvecklas för varje dag. Dock så kompletterar vi fortfarande med flaskan så vi vet att han får i sig mat och vi får även väcka honom då det kan gå flera timmar innan han vaknar och vill ha mat. Han är en liten sömntuta men håller sig vaken mer och mer.

Under veckans gång har mjölken sinat lite och det var någon dag jag blev ganska orolig över att den inte skulle räcka, men det gjorde den! Har pumpat ut ca 70ml varje gång han skall äta och det verkade som att brösten ställde in sig på det för sen kom det inte mer än ca 70ml (och den dagen skulle han äta 80ml) men efter det har jag börjat pumpa lite oftare och Emil har fått snutta mer och då kom det igång igen så nu finns det massor med mjölk till vår lille prins ♥

Något vi märkt nu när vi varit hemma i lite drygt en vecka är att allt tar väldigt mycket längre tid när man har barn. Det är inte bara att slänga sig i bilen för att hinna med färjan utan det krävs något mer planering där matning, blöjbyten, packa ihop och fixa i ordning sig själv skall planeras in ;) Förhoppningsvis får man lite mer rutin snart för nu är det nästan skrattretande hur lång tid det tar innan man faktiskt kommer iväg, men det är det såklart värt!! :)

Idag ska vi åka till min gammelfarmor Daisy, alltså Emils gammel-gammelfarmor, för att ta ett kort på henne, farfar, pappa, mig och Emil. Vi är nämligen fem generationer i livet just nu och det vill vi såklart dokumentera :) Vi skulle åkt till Daisy förra veckan för att hon ville se magen men det hann vi tyvärr inte med eftersom lillskrutten tittade ut några veckor för tidigt. Så nu är hon väääldigt förväntansfull över att få träffa honom så det skall bli kul! Efter fotograferingen ska vi även ta med Harry hem igen, han har varit hos min farmor och farfar ett par dagar för Rasmus har jobbat lite grann.










2 kommentarer:

  1. Åh, vilka fina bilder! Harry verkar också intresserad av Emil. Emil kommer nog att bli en lång och ståtlig kille, det syns. Åh, vad jag längtar tills ni kommer upp så man får hålla i och snusa på lille Emil. Kramar från gammelmomma som just nu har en grå och en svart hund att snusa på i brist på annat.

    SvaraRadera
  2. Ja att det är pappas pojke är det ingen tvekan om! ;) Så roligt nu när han börjat sträcka ut benen lite mer efter att ha legat ihopkrupen som i magen :)

    Att snusa vovve är mysigt det också! Längtar tills i eftermiddag när Harry kommer hem igen :) Kramar från oss!

    SvaraRadera