söndag 22 juli 2012

Bara goda nyheter

Sedan vi kom upp i förrgår har Emil träffat sin gammelfarmor, sin farfar och Anita, Rasmus farbröder och två av kusinerna. Igår åkte vi till Emils farmor som väntat tålmodigt ;) Där fick han dessutom träffa sina farbröder, Christer, gammelmormor och gammelmorfar. Och alla vovvarna såklart! Fina presenter har vår lillskrutt fått också - tack så mycket säger vi igen! :)

Vi har bott in oss i vår nya stuga och det känns lite konstigt att inte bo i Rasmus gamla hus men jätteskönt att bo i en fräsch och fin stuga och slippa möglet, speciellt för Emils skull. Vi har  köpt Rasmus farbrors stuga som står lite upp på ängen på gården (eller ja, vi ska, den 1 augusti). För några år sedan köpte dom en stuga på andra sid sjön, sågade den mitt i tu och drog den över isen med traktor, lite häftigt tycker jag ;) Sen har dom renoverat och gjort fint och i samband med att vi skall köpa gården här (!) kommer vi även köpa deras lillstuga då dom letar hus och inte kommer ha samma behov av den. Det som saknas är fungerande toalett och dusch, troligtivs kommer vi påbörja badrumsbygge nu när vi är här, får se vad tiden räcker till. Sedan är det endast sommarvatten så troligtvis kommer vi gräva ner vattenledning så det även går att vara här på vintern då stugan är vinterisolerad.

Som jag skrev ovan, vi ska bli gårdsägare! Eller ja, på pappret är det Rasmus som blir gårdsägare men jag ser mig själv som "delägare" ändå, iafall som kommande boende och inredare ;) Detta är den stora nyheten som vi grunnat på länge och som nu är på slutspurten då alla slutgiltiga papper skall skrivas nästa vecka - spännande!!

"Vi" skall alltså köpa gården där Rasmus är uppvuxen. Hans pappa bor på en avstryckad tomt strax nedanför men i samband med gården som inte ingår men annars är det rubbet. Rasmus farmors hus, stugan som Rasmus bott i (som tidigare varit Rasmus farfars verkstad och innan dess Rasmus gammelfarmors stuga och ytterligare annat innan dess - det är mycket historia på denna gård som nästan delvis upprepar sig nu och det är riktigt kul :)), en sommarstuga (där "Göteborgarna"= min släkt bott på sommararna sedan länge, inkl. mig från att jag var bebis), byggnaden med verkstad, vedbod och ett litet stall (utan djur), åkrarna (med diverse lador) och skogen.

Det känns så himla kul! Även om det dröjer innan vi flyttar upp så är det mycket som skall göras innan dess och vi kommer nog försöka vara här ganska mycket (nu när vi dessutom har en fin stuga att bo i). Det roligaste av allt är ju att Rasmus faktiskt är uppvuxen här och att jag dessutom har kopplingar hit eftersom min släkt kommir hit i många många år. Jag tror aldrig jag har skrivit ner hela historien här tidigare? Håll i er, för nu kommer den.

När min farfar var liten skickade min gammelfarmor Daisy honom och hans syskon från Göteborg till Jämtland som sommarbarn. Dom blev mottagna av tant Ida (Rasmus gammelfarmor) på just denna gården. Sedan dess har dom, särskillt min farfar, haft starka band till gården och Rasmus släkt och kommit hit på sommarna även som vuxna och tagit med sina barn. Min pappa har alltså varit här när han var liten och umgåtts med Rasmus pappa och hans syskon. Sen har min pappa (och mamma) tagit med mig och min bror hit på sommrarna när vi var små (oftast stannade vi till här på vägen upp eller ner till mormor och morfar i Finland) därför känner jag ju Rasmus sedan vi var små. Min familj hade dock ett litet uppehåll så jag och R träffades inte på några år. Min kusin Jonathan har varit här mycket mer än mig och därför har han och Rasmus umgåtts mycket, även när dom blev äldre. Men sommaren 2004 åkte min familj upp, hösten 2004 kom Rasmus ner till Göteborg för att hälsa på Jonathan och då träffades vi igen, våren 2005 flög jag och Jonathan upp och senare samma år blev jag och R tillsammans och har hängt ihop sedan dess. Och nu har vi en liten son tillsammans och skall köpa gården där allt startade :)

Hur planen ser ut och vad som skall göras här får bli ett annat inlägg för nu vaknade min lillskrutt och vill ha lite mat och ny blöja :) Ska försöka hitta kameran också och få in lite bilder, har varit lite dåligt med det på senaste.

3 kommentarer:

  1. TACK käre Emil för att du finns i mitt liv! Åh... så himla gott det var att ääääääännnnnnttttllliiiiigen få hålla dej i min famn och få snusa på dej! Det värmer ett farmorshjärta det!!!

    /FarmorMonica i Kluk

    SvaraRadera
  2. GRATTIS till köpet av gården och LYCKA TILL!

    /FarmorMonica igen...

    SvaraRadera
  3. Det var så mysigt att träffa er och Emil var nog himla nöjd över att äntligen få träffa sin farmor!! Ja tänk att det ska bli en jämtlandspojk av honom ändå :) Kram från oss!

    SvaraRadera