söndag 25 november 2012

Seriekrock och barnakuten

Då har vi varit på barnakuten på Östra sjukhuset med Emil för första gången, jag och Emil blev nämligen påkörda bakifrån i Tingstadstunneln idag. Vi fick stanna kvar på akuten i över en timme för observation men som tur var tyckte läkaren att Emil såg pigg ut och hittade inga skador när hon undersökte honom. Emil var på sitt bästa humör och var mycket nöjd i både väntrum och inne på undersökningen, våran lilla älskling <3

Jag har ont/är spänd i nacken och skall åka till vårdcentralen imorgon. Hoppas det bara är en sträckning och ingen whiplash...

Det var som tur var ingen stor smäll. Vi hade hunnit bromsa in och stod nästan still när bilen bakom hoppade in i oss eftersom den blev påkörd bakifrån. Jag hade bromsat in ganska kraftigt för att bilarna framför plötsligt bromsade in, kollade i backspegeln för att se om bilen bakom mig skulle få stopp, vilket den fick. Pustade ut och tänkte att det var riktigt nära när jag hörde 2-3 smällar bakom innan bilen bakom hoppade in i oss. Vilken jävla panik. Emil var helt tyst och min enda tanke var att ta oss ur tunneln. Stannade till på avfarten alldeles efter tunneln och blev oerhört lättad när Emil satt lugnt och fint i sin bilstol och lekte med sina händer. När jag pratat med Rasmus ringde jag SOS och förklarade att vi inte behövde någon ambulans men att vi stod utanför tunneln. Någon minut senare kom räddningstjänsten och ambulanser till tunneln och ytterligare några minuter senare kom en brandbil ut ur tunneln och stannade till hos oss. Typ då ledsnade Emil på att bara sitta i bilstolen och började gråta. De kikade lite på bilen, frågade hur vi mådde, tog kontaktuppgifter och bad oss vänta på polisen. Sen kom en väldigt trevlig polis, jag fick förklara vad som hänt, blåsa i alkotest, lämna uppgifter igen, han kollade till Emil och sa att det var klokt att vi investerat i en säker bilstol och tur att vi hade en stor bil. Sen satt jag i bilen med Emil i famnen tills Rasmus, Albin och pappa kom. Sammanlagt var det fem bilar inblandade men lyckligtvis nog verkade de flesta klarat sig utan allvarligare skador, några av bilarna blev däremot helt skrot.

Sen åkte vi upp till barnakuten på Östra och typ tre timmar senare kunde vi åka hem. Nu har vi haft en vanlig hemmakväll och jag är bara så glad över att vi alla mår bra <3

4 kommentarer:

  1. Ingen kul läsning.... fy sjutton också! Men glädjande ändå på samma gång... Tur att det verkar ha gått "bra" trots allt... Kom i håg att anmäla skadan för ev framtida problem, kan komma besvär senare i livet när man har blivit påkörd bakifrån... Men det ska INTE drabba Er -hoppas jag!
    Skönt att ni är hemma igen, sköt om Er :-)

    Kram från Farmor

    SvaraRadera
  2. Ja vi är väldigt glada att det gick såpass bra ändå, har fått tid på vårdcentralen för att kolla min nacke idag. Men det känns så väldigt onödigt att sånt här skall behöva hända... KRAM!

    SvaraRadera
  3. å, vad skönt att höra att det gick bra. Stor KRAM!

    SvaraRadera
  4. Fy vad läskigt, men så skönt att allt gick såpass bra. Kramar till er alla fyra från Ottsjö

    SvaraRadera