tisdag 1 januari 2013

23 december - 1 januari

Oj vilken trevlig och händelserik jul och nyår vi har haft!

Den 23e packade vi bilen och åkte till min mosters fritidshus. Där hade vi trevliga dagar med min moster, hennes man, deras dotter, min mormor och morfar, mina föräldrar och min bror. Mycket god mat och fika, många spelomgångar Settlers och Ticket to ride, vi såg Kalle Anka kl.15 och avslutningen på Mysteriet på Greveholm - grevens återkomst, spelade wii sports, mycket bebismys och många trevliga stunder med hela familjen.

Tomten hade lite svårt att ta sig fram på de små och slingriga vägarna så en av hans tomtenissar kom och delade ut våra julklappar. Oturligt nog missade Eveliina tomtenissan precis ;) Emil var väldigt intresserad av sina paket och hade en egen teknik för att öppna, nämligen att suga på dom tills pappret blev blött och ramlade av. Många fina klappar blev det till oss alla!

Den 25e var det lite drama då det hade blåst in snö på vinden så det droppade vatten i både badrummet, hallen och ett av sovrummen. På kvällen bakade vi tårta och firade Rasmus skulle fylla 23 dagen efter.

Morgonen 26e packade vi in oss i bilen och åkte upp till Östersund. Emil sov i stort sett hela vägen och vaknade när vi hade ca 1,5 timme kvar. Men med lite rolig ramsor och en småtöntig mamma i baksätet gick även den sista biten alldels utmärkt.

Den 27e var vi och Sigrid hos Anita, Bengt och pojkarna, en trevlig kväll med lite jul/födelsedagsfirande även där. Någon dag senasre blev vi bjudna på middag hos Sigrid och 29-30e hade vi mysiga dagar i Kluk. Emil fick en läragåstol i julklapp av sin farmor som genast blev populär! Han har inte förstått att han kan ta sig omkring men pillar nyfiket på knapparna och leksakerna som låter och blinkar. Stackars Tingeling hade fått noskvalster och fick stanna hemma men Asta, Harry och Stella lekte fint.

Nyårsafton firade vi med Daniel och Elina i deras nya lägenhet mitt i stan. En lugn och trevlig dag/kväll där vi lagade och åt god middag och gudmligt god pannacotta med vit choklad till dessert. Emil vaknade lagomt till tolvslaget och då skålade vi med Pommac! Första nyåret som 3 (+1) och jag är helt övertygad om att 2013 kommer bli ett fantastiskt spännande år :) Jag har inte avlagt något särskillt nyårslöfte mer än att jag vill vara en så bra sambo och mamma som möjligt!

Idag har vi startat det nya året med en dag ute i snön. Emil har invigt pulkan han fick av min moster med familj och overallen han fick av sin farfar och Anita. Pulkan blev en succé och det var nästan första gången vi kunnat vara ute utan att han somnat i vagnen direkt! När vi väl kom in var han så trött att han somnade på hallgolvet medans jag tog av mig ytterkläderna ;) Rasmus, Bengt, Hampus och Rufus har lagat snöskotrar så förhoppningsvis kan vi ta en premiärtur med skoterpulkan någon dag om vädret tillåter.

Det roligaste av allt är att Emil är så glad och nyfiken! Visst är det gnälligt ibland men överlag är han otroligt go och charmig och det är så kul att ha honom med!

Emils allra första julklapp på julaftons morgon
En spelomgång Settlers







Eveliina dekorerade Rasmus tårta

Lilljul i Kluk




Nyårsafton
Tolvslaget
Premiäråk i pulkan, julklapp från min moster med familj. Overallen är julklapp från farfar och Anita.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar