måndag 22 april 2013

Mateus porslin

Underbara skapelse! Ibland när jag ser något tänker jag "åh, jag skulle vilja ha allt" men efter att jag föll för detta vackra porslin har uttrycket nått en helt annan dimension! Förstå vilka dukningar man kan göra om ens hyllor är fyllda med uppläggningsfat, tallrikar med spetskant och ostronskålar i alla dess färger?! Och inte bara för dukning och uppläggning, de passar minst lika bra som fruktfat, ljusfat, fat för smycken och inte minst som ögongodis. Jag är kär.

Tyvärr är inte min älskade R lika imponerad. Men jag tänker att jag kommer uppskatta porslinet mer än vad han kommer uppskatta att inte ha det. Dessutom tror jag inte att han bryr sig så mycket egentligen, för det optimalt funktionella porslinet där besticken inte glider omkring på faten, skålarna har rätt radie för att få upp det sista, kopparna är av rätt modell och att allt dessutom passar bra i diskmaskinen kommer han mest troligt aldrig hitta ändå. Jag älskar våra Iittala Teema (fast R tillåter inte att vi köper djupskålarna så dom saknas) men Mateus kommer fylla en annan önskan och med tanke på prislappen är det inget man köper bara sådär. Det bästa är att alla delar kan användas ensamma för uppläggning eller till en mamma-är-ensam-och-njuter-av-en-långfrukost innan man sparat ihop till en middagsdukning. Så då skadar det ju inte om jag sakteligen startar ett långsiktigt samlande. Right? ;)
 
Tycker nog bäst om de ljusrosa, gröna och vita :)


Alla bilder lånade från Mateus hemsida

1 kommentar:


  1. Det första man reagerar över när man ser ett Mateus porslin är hur tids och rumsanpassade porslinet faktiskt är. Man kan ställa fram det på jul och midsommarbordet. Och det kommer att smälta in perfekt. Vill man köpa mateus porslin så rekommenderas att söka på så kallade nätauktioner som t.ex. Tradera! Se bara till så att kontrollera så att porslinet säljs i helt skick.

    SvaraRadera