tisdag 9 november 2010

Tillökning?

Jag vill så otroligt gärna skaffa en liten fyrbent familjemedlem!

Idag kom den första snön här i Göteborg men nu på eftermiddagen är det inte mycket som ligger kvar, mest slask vid sidan av vägarna. Men jag såg iallafall en urgullig liten dvärgschnauzer svart/silver som var ute i rusket, han hade en liten jacka på sig och snön som föll ner fastnade i ögonbryna/skägget, så sööööt!


Jag har ju tjatat om en hund jag vet inte hur länge och när jag fick passa världens finaste Asta och Lisa i sommras blev jag om möjligt ännu mera sugen på att ha en egen, en liten dvärgschnauzer :) Rasmus var lite emot just dom hundarna förut för han tyckte dom var för små, mer råtta än hund sa han någon gång men nu har även han ändrat sig och är sugen på en liten vovvsing :)



Vi har kommit fram till att vi (tyvärr) inte har tid att skaffa någon valp men att köpa en unghund skulle vara ett alternativ. Vi får inte ha husdjur i lägenheten men nu när vi skall flytta försvinner ju det problemet :) Så nu har Rasmus börjat kolla på hur man bygger en godkänd hundgård och frågar om vi inte skall skaffa en hund ändå?
Tänk att ha en alldeles egen liten pälsboll i famnen när man kollar på film, slippa vara ensam hemma, komma ut och gå långa promenader i skogen, kanske träna agillity eller åka på utställningar, busa utomhus och träna kommandon och lydnad, kanske någon gång i framtiden kunna skaffa valpar? :) Och ja, man skall upp tidigt varje morgon för att gå promenad, det blir kanske bökigare när man skall åka iväg någonstans och man kan inte lämna hemmet längre tider utan att ta med hunden, men jag tror faktiskt att jag är redo för det! Och på Rasmus verkar det så också.
Så nu är det himla svårt.
Nathalies huvud: "Nej, vänta tills du går ut skolan och båda har jobb"
Nathalies hjärta: "Du har möjlighet att ge hunden den tid/kärlek och de grejer/försäkringar den behöver, alla andra familjer som har både barn, heltidsjobb och hundar klarar det ju"

Vi får nog i alla fall börja med att se om vi får huset eller itne så får vi fundera mer på hund sen när vi har flyttat in, men dom är ju bedååårande söta och man vill bara åka iväg och skaffa en med en gång!

5 kommentarer:

  1. Nu ska jag vara tråkig men förhoppningsvis förnuftig. En hund kostar en slant, dels i inköp och dels mat/"driftskostnad". Med huset ni köper kanske dom pengarna kan stoppas in på något bra ställe för att göra huset mer passande för er?

    SvaraRadera
  2. Om jag läser mellan raderna; "göra huset mer passande för er?" Kan det vara ett garage till Rasmus du menar? ;) Jag har lite slantar undansparande (det mesta kommer att gå till husköp!) men sen är det nog inte långt kvar till inköpet av en vovve och driftkostnaderna finns det plats för i kalkyleringen :)

    Men jag är glad att du frågasätter, det är ett viktigt val och skall väl övervägas minst 10år till innnan man kommer fram till något vettigt ;)

    SvaraRadera
  3. Då får du läsa det ännu mera finstilta emellan raderna Göra huset mera värdefullt så att ni går med stor vinst när ni säljer det och flyttar upp hit:D ch ett garage hade ju gjort huset lite mer värdefullt så varför inte ;)

    SvaraRadera
  4. Jag röstar för en liten vovve och inte ett garage ! :)

    SvaraRadera
  5. Det ena kanske inte utesluter det andra ???...

    SvaraRadera