torsdag 22 mars 2012

Barnmorskebesök v.25

Jösses, barnmorskebesöket blev inte riktigt vad jag väntat mig.

Först fick jag reda på att jag är Rh Negativ och därför kan bilda antikroppar mot positivt blod vid förlossningen om barnet skulle visa sig vara positivt. Det är inte skadligt för varken mig eller barnet men ett eventuellt positivt syskon skulle min kropp försöka stöta bort och det skulle troligen inte överleva. Jag blev helt paff. Men sen kom de glada nyheterna att vi lever i en värld där man forskar väldigt mycket så om det skulle visa sig att denna lilla bebis är positiv så kommer jag få en spruta som tar bort alla antikroppar och ser till att jag inte bildar några nya och så kommer en eventuell nästa graviditet vara lika och "helt ofarlig" i alla fall ur den synpunkten. Men usch det var inte kul att sitta där helt själv och tro att man aldrig kan komma få fler barn.

Sen kom nästa chock när datorn säger att vi har beräknat födelsedatum 16 juni istället för 8 juli som dom sa på UL på Östra. Efter mycket pysslande fick vi i alla fall fram att det är dom på östra som skrivit in fel och när hon mätte magen så visade även det måttet på 8 juli. Skönt. Tänk att bli framflyttad nästan en hel månad?! BM skulle i alla fall ringa dom på Östra och få dom att ändra för nu blir min kurva i datorn helt missvisande och hon kunde inte skriva ut något moderskapsintyg som skall skickas till försäkringskassan för att få beviljad föräldraledighet etc. Massa strul.

Och eftersom datorn tror att jag är Juni-mamma så hade vi ju fått hem papper om föräldraträff nu i april - med junimammorna! Så BM skulle kolla om det inte gick att byta så vi hamnar med juli-mammorna istället.

När jag frågade om brösten sa hon att man inte ska pressa ur vätska eftersom det förstärker mjölkproduktionen och det kan bli infektioner så det är nog bara att låta bli, hoppas inte dom exploderar. När det gäller sovställning sa hon att jag fick sova hur jag ville, det var främst vid värkarbetet sen som man inte skulle ligga på rygg eftersom livmodern trycker på kroppspulsådern.

Järnvärdet var lite lågt så jag ska fortsätta med mina Kvinna-vitaminer eftersom jag även är dålig på att få i mig grönsaker. Men blodpudding rekommenderade hon mig att äta ungefär 1ggr/vecka, och det kan jag gärna göra för det är gott :)

Blodtryck: 125/60
SF-mått: ca 23cm
Vikt: +2kg från startvikt
Bebisens hjärtljud: ca 135slag/min

Sådär, snabbsummering av morgonens besök. Nästa besök är inbokat om tre veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar