onsdag 28 mars 2012

Vecka 26 (25+0)

Vecka 26

Bebisen:

Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganska liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet. Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.
Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade. Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.


Mamman:

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.

Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol. Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen.

Vecka 26, bild från gravid.se

Informationen hämtad från familjeliv.se och blimamma.se

Egna tankar:

Nattsömnen har blivit bättre och bättre senaste veckan, kanske beror det delvis på att R kommit hem? Eller så har jag helt enkelt vant mig vid buffandet så jag inte vaknar av det. Vaknar fortfarande tidigt på morgonen men det känns inte som ett problem eftersom jag oftast känner mig pigg när jag vaknar. Jag drömmer en hel del och kommer ihåg flera av drömmarna men några mardrömmar har jag inte haft på länge, skönt! Kanske beror det också på att R kommit hem och jag känner mig allmänt lugnare?

Har blivit väldigt öm vid de nedre revbenen och det är oftast där som sparkarna känns. I förrgår fick jag dessutom, för första gången, världens karatespark upp mot revbenen på höger sida som gjorde riktigt ONT! Undrar vem du är lilla bebis som ligger där inne och buffar på din mama...

Andra roliga händelser är bl.a. shoppingen i Ullared. Trots galet mycket folk var det kul och skönt att ha det gjort när jag fortfarande kan röra mig normalt och känna att jag orkade med, vi tog lite lunch i restaurangen efter några timmar och sen gav vi oss på barnavdelningen! Jag har sagt till R att han inte behöver följa med någon mer gång, han kan få vara hemma med barn och hund istället och ingen verkade gladare för det än han. Såg folk med bebisar (6mån-1år) och barnen såg helt hjälplösa/förskräckta/tomma ut när dom satt där i sina vagnar, föräldrarna kryssade med vagnen kors och tvärs för att plocka varor och det var folk och prylar exakt överallt! Nej, vårt barn ska inte få följa med när det så litet. När jag stod och lassade upp alla miljoner grejer på rullbandet i kassan var det en kvinna bakom oss i kön som frågade vilken vecka jag var i och sa att jag hade en väldigt fin mage :) Det var första gången någon "okänd" kommit fram och kommenterat magen, kändes såklart kul men lite knepigt ;)

Barnmorskebesöket blev lite kaos och jag har fortfarande inte hört något från BM ifall allt har löst sig, får väl ringa henne idag. Mötet med studievägledaren gick bra och nu är det bara att ta tag i resten av alla punkter på "att göra/ringa"-listan men jag skulle verkligen behöva det där moderskapsintyget från MVC för att skicka in till försäkringskassan... 

4 kommentarer:

  1. Oj, ni klarade Ullared bra! Massor med fina saker som behövs.

    Apropå magen så visade jag bloggbild för Lars och han blev mycket intresserad - Vad gör bebin där? Och så skulle han vilja känna på den. Den? Ja, magen! :D Kram!

    SvaraRadera
  2. Han är så go lilla (stora?!) Lars! Klart han ska få känna på magen om han vill det :)

    När åker ni ner och hur länge blir ni kvar? Vi kanske går om varandra precis i påsk? Kram!

    SvaraRadera
  3. Vi går nog om varann är jag rädd. :( Vi åker askonsdag och kommer tillbaka 15:e.

    SvaraRadera
  4. Okej, ja vi åker nog skärtordagen och stannar till 15e så det var ju attans. Men jag bad R ringa er ang. bil och hur vi löser det på enklast sätt :) Kommer ni till centralstationen med tåg? Kram

    SvaraRadera