fredag 24 augusti 2012

Matrutiner före och efter mjölkstockning

Innan mjölkstockningen åt lilleman oftast från bröstet dagtid och utpumpad mjölk på flaska nattetid. Oftast fick han även en eller två flaskor på dagen också, antingen om vi skulle iväg någonstans eller om R eller någon annan skulle mata. Det fungerade mycket bra, Emil var lugn och harmonisk på dagarna och sov bra på nätterna. Dessutom fanns det gott om mjölk, det var inga problem att pumpa ur 120-180ml per bröst. Ibland fick jag även pumpa ur brösten lite grann någon gång under dagen ifall Emil inte tömde dom ordentligt vid amningen.

Men, sen kom den där hemska mjölkstockningen och vände upp och ner på alla våra rutiner. Första dagen kom det nästan ingen mjölk alls ur det onda bröstet och det enda jag gjorde var att amma, amma, pumpa, värma, duscha varmt, amma - dag och natt, hela tiden! Dessutom fick man ju inte glömma det friska bröstet för då blev ju det sprängfullt och knöligt det också. Ett jäkla meck helt enkelt. Efter någon dag började det friska bröstet stabilisera sig i efterfrågan på mat eftersom Emil åt lite åt gången men hela tiden. Därför behövde jag inte pumpa lika ofta och de gångerna han inte somnade direkt fick oftast amma från båda brösten för att bli nöjd.

Nu har stockningen gått över - tack och lov! Jag har gått i dubbla tjocktröjor även när det varit som varmast och inte kunnat få en gnutta sol på överkroppen. Knölarna som var kvar ett tag efteråt börjar också ge med sig. Däremot finns det långt ifrån lika mycket mjölk som innan. Nu när jag pumpar kommer det max 50ml per bröst så därför går det inte att pumpa ur för att ge honom en portion på flaska. Ska jag pumpa för att ge honom ett mål på flaska (ca 150ml) måste jag vänta i mellan, men då hinner han bli hungrig och tömmer brösten vid amning istället. En ond cirkel. Läste någon stans att mjölkproduktionen kan gå ner efter en mjölkstockning och att det kan ta tid att få igång den igen - men hur lång tid då undrar jag?!

Det har varit vissa gånger som produktionen gått ner men då har det bara varit och pumpat ofta så har det ökat redan dagen efter, men inte nu. Utdrivningsreflexen kommer inte alls lika ofta och det är väl därför det inte kommer så mycket när jag pumpar, inte ens ur det "friska" bröstet. Jag undrar ju såklart om E får i sig tillräckligt med mat när han ammar? Senaste veckan har han varit ganska orolig och snuttig hela tiden, stackarn är väl hundrig eftersom han är van vid sina >150ml portioner...

Dom säger ju att stress och oro är största hindret för mjölkproduktion och minskad utdrivningsreflex, vilket säkert stämmer. Försöker vara lugn och inte stressa upp mig men när min goa och nöjda lilla bebis helt plötsligt har blivit totalt beroende av bröstet känns det som att jag inte gör annat än att amma. När man suttit i soffan i typ en timme och tror att han är nöjd, nej då kommer det gnäll och skrik och det är bara att snällt sätta sig i soffan igen. Mamman börjar bli lite trött på detta och amningen känns tyvärr inte lika mysig längre. Men jag vill inte ge upp! Det ska gå!

Ska till BVC på måndag, får ta upp detta då. Har hört att det finns någon mirakelspray att få som skall hjälpa utdrivningsreflexen. Hoppas på att få en sådan utskriven...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar