söndag 14 oktober 2012

Höst

När vi pratade om de olika årstiderna i bilen häromdagen kom jag på att jag verkligen uppskattar alla månader och årstider vi har här i Sverige - så länge man tar tillvara på dem och anpassar dagens aktiviteter där efter. R däremot skulle gärna slopa både höst och vår för att istället ge plats för riktig vinter och sommar, men det får absolut inte vara för varmt eller kallt ;) Sen ska jag inte ljuga och påstå att jag älskar att bo i vackra Sverige när det varit grått och regnat konstant i flera veckor, men ändå, det har ändå sin charm.

Vi har haft ett par jättefina dagar den här veckan, kalla med frost ända fram till lunch men knappt ett moln på himlen och massor med vackra höstfärger i trädgården. Dessa dagar har vi, delvis, spenderat ute. Fixat bilen, klippt häcken, planterat och gjort lite höstfint i krukan på bron, krattat löv, spraymålat loppisfynd, jag hittade några skrämda kantareller på hundpromenaden i skogen och har för första gången pysslat ihop en krans. Vi har en röd buske (?) mellan oss och grannarna som sprider sig värre än en löpeld, så jag förenade nytta med nöje genom att klippa ner den lite och göra en krans av elendet. Jag blev nöjd med resultatet och dessutom var det ett trevligt pyssel. Kransen gav jag till min mama men jag har planer på att göra ytterigare en att hänga på våran ytterdörr :) Harry har varit jättenöjd som fått springa lös i trädgården flera timmar om dagen och Emil har legat påpälsad med fleeceoverall och mössa i vagnen och varit allmänt nöjd.

Riktigt fina höstdagar helt enkelt! Idag vräker regnet ner och jag blev först lite besviken eftersom jag hade tänkt spraymåla ytterligare några loppisfynd som står på tur och kanske göra en krans. Men det är ingen idé att sura över det. Det får bli en mysig dag inomhus med eld i braskaminen och varm oboy istället :)






3 kommentarer:

  1. Finfina bilder! Vi saknar Er. Här i Ottsjö när vi vaknade var hela världen vit och vacker! Det snöar lite nu också men det är 0 till +1 grad så det lär väl inte bli något varaktigt. Kramar från ossi Ottsjö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så mysigt! Nu längtar vi upp massor och troligtvis kommer vi upp i slutet av månaden :)

      Radera
  2. Ni är så efterlängtade och såååååå välkomna! Ska bli trevligt att ses...

    Farmor

    SvaraRadera