torsdag 15 maj 2014

Ett mera hållbart liv

Vi, eller mest jag än så länge, har blivit mycket mer medveten om hur man kan leva mer hållbart och vilka konsekvenser och möjligheter mina val som konsument och individ i samhället medför. För några år sedan tyckte jag ekologisk mat var orimligt dyrt och kunde inte förstå varför folk valde oparfymerat tvättmedel. Jag visste att global uppvärmning var ett problem och att miljontals människor arbetade för slavlön. Men ändå var det inte tillräckligt för att jag skulle ändra mitt beteende. Min pappa sa något klokt till mig för ett tag sedan, något i stil med att "man engagerar sig inte så länge det inte gynnar en själv". Jag tror det ligger läskigt mycket sanning i det hur egoistiskt det än låter. Volontärarbete och eldsjälar tänker kanske du nu - ja absolut, det är ett fantastiskt arbete dessa människor gör för andra! Men likväl tror jag att dessa människor själva mår bra av att hjälpa andra och därmed även gynnar sig själva. Det finns alltid undantag och obegränsat många faktorer som spelar in så jag säger inte att det är så, men jag tror absolut att det ligger något i det!

Det samma gäller min ändrade uppfattning om att vi måste värna om hållbarhet - ur såväl ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv. Under min utbildning har jag tillägnat mig mer kunskap om hur den industriella revolutionen påverkat vårt samhälle till det vi lever i idag och mycket mycket mer. Jag har fått ett bredare perspektiv för orsak-verkan och hur allt hänger ihop. Jag vet inte allt, jag vet inte ens en bråkdel av hur världen egentligen fungerar eller varit. Men jag vet tillräckligt för att jag skall bli ledsen och frustrerad över vart vi är påväg. Det sjuka och fullständigt galna synsätt och inställning till ekonomi, ekologi och socialt ansvar som lever kvar trotts fakta och den bristande verklighet vi lever i idag. Ja, lite halvparanoida domedagstankar kan tyckas men det var tydligen det som behövdes! Någonstans på vägen insåg jag att detta berör oss alla, inklusive mig själv i allra högsta grad! Och nu när jag insett detta funderar jag över vad som skall behövas för att andra människor också skall få denna wake-up? Och framförallt, hur når vi dit? Och ungefär här börjar det lukta politik, vilket aldrig varit något starkt intresse hos mig. Hur gick det här till? Hur hamnade jag här med uppställning av långsiktiga mål om hur jag skall ändra min livsstil genom medvetna val och dessutom har jag börjat intressera mig av politik? Mer kunskap och ökad motivation är nog det bästa svar jag kan komma på. Från skolan, vänner, familj, bloggar, nätet, egen reflektion mm.


Största förändringen än så länge här hemma är maten och hygienprodukter men det får bli ett senare inlägg för nu är det läggdags här. Faktum är att jag började skriva detta inlägget bara för att berätta att vi idag har vi köpt, delat upp och frusit ner 10kg ekologisk och närproducerad nötfärs från Norrlands Black Angus. Men det blev liksom lite mer än så. Hur som helst blev vi mycket nöjda eftersom middagens köttfärslimpa blev väldigt god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar