söndag 22 juni 2014

Drömmar, planer och klädkammare

Ibland känns det nästan lite ofattbart att vi faktiskt bor här uppe nu, på heltid, för att stanna. Emil skall få växa upp här precis som Rasmus gjorde. Vårt hem. Det är magiskt att fundera och planera (och häpnas och våndas) inför alla stora och små projekt som stundar. Sigrids hus växer fram sakta men säkert och kommer nog bli hur fint och bra som helst! Vi har planer och mentala skisser över gården och alla byggnader och hur de skall användas. Drömmar och målbilder över hur vi vill ha det, känns mäktigt att veta att dessa drömmar faktiskt kan bli sanna. Förutsättningarna finns, det är inte omöjligt.

Roligast av allt är såklart det gula huset som vi skall få sätta vår egen prägel på, 100 år efter att Rasmus farfars far byggde upp hela gården. Nästan så man får gåshud. Sigrid har visat lite foton på hur det såg ut förr och det känns kul att vissa detaljer troligtvis kommer återställas, ex. vedeldad spis och spiskåpa i köket och fina flaggfönster runt om. Har vi tur kommer det även gå att återanvända originalfönstrena till det tänkta uterummet.

Just nu skissas det på utbyggnaden, invändigt har vi nästan bestämt helt hur det kommer bli men utvändigt är svårare. Det som grämer mig mest är att det kommer bli både huvudingång och grovingång på samma fasad. Fasaden kommer dessutom inte bli helt rak utan vara i olika nivåer och senare i tiden skall det byggas altan och uterum i andra änden av huset. Det kommer alltså bli tillbyggt på flera håll och känns viktigt att slutresultat (om sisådär 10år) blir enhetligt och fint. Helst hade jag velat ha en alldeles egen arkitekt som kunde läsa mina takar och måla upp miljoner förslag tills vi hittar den perfekta lösningen som är både praktisk och fin. Alternativt skaffa ett lättanvänt arkitektprogram och försöka skissa själv. Antalet timmar som en den här damen har spelat the sims i sina dagar går inte att räkna. En arkitekt (med kunskap och intresse för såna här typ av hus såklart) hade säkert varit det bästa men eftersom både jag och R har omänsklig beslutsångest men ändå vill ha det på vårt sätt så misstänker jag att en stackars arkitekt skulle få både magsår och några psykbryt innan vi bestämt oss. Dessutom känner jag mig själv och vet att jag skulle må dåligt över att be om ändringar hela tiden så antagligen hade vi inte frågat efter alla förslag ändå. Typ så. Dessutom skulle det bli oförsvarbart dyrt. Så därför vore ett eget och hanterbart 3D program det allra bästa så vi kan sitta och skissa i lugn och ro. Jag caddade och jobbade i 3D på gymnasiet så lite grundkunskaper finns ju men vore ju bäst med ett arkitektprogram som syftar till att rita hus. Japp, det vore det bästa!

Det fina med att bo i huset redan nu är att man kan gå och känna in sig lite och mäta/fundera på de olika rummen. Idag fick jag lite inspiration till den blivande klädkammaren som kommer finnas i anslutning till vårt sovrum. Det är snedtak och kommer inte bli så stort så ett tygdraperi istället för dörr är en av dagens idéer. Mina kläder är nämligen ett sånt där projekt som jag inte riktigt vet hur jag skall ta tag i. Har flertalet flyttlådor med kläder ståendes på olika ställen sen vi flyttade som jag inte ens packat upp och samtidigt vet jag inte riktigt vad jag vill ha kvar. Något måste göras men det har för tillfället ganska låg prio. Så därför drömmer jag mig framåt till den dagen det är dags att bygga en inspirerande och trevlig klädkammare med ordning och reda. Och den dagen det finns tid att göra megarensning. Bara spara det jag verkligen tycker om och använder för att få en överblick och sen tillåta mig att köpa nya kläder. För är det något jag inte lägger särskilt mycket pengar på så är det kläder till mig själv - antalet plagg som inhandlas varje år kan nog räknas på fingrarna. Mestadels beroende på att jag vet att jag har alldeles för mycket kläder som inte används.

Trotts att jag vet att vi har galet mycket att göra och aldrig kommer bli helt "färdiga" så känner jag mig ändå ganska lugn. Jag har liksom accepterat att det kommer vara så och då blir det väldigt mycket lättare att hantera. Ska påminna mig själv om dessa orden när vi lever i byggdamm och utmaningarna hopar sig - men som det är just nu känns allt ändå helt okej!


Inspirerande walk-in-closet.
Bilder från google. Den högra finns hemma hos Simplicity.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar