måndag 20 februari 2012

Rutinultraljud

Ultraljudet var fantastiskt! Den lill* krabaten hade vuxit mycket sedan sist men jag glömde såklart fråga hur lång h*n var nu, bra mycket längre än 3,5cm i alla fall, en liten människa i miniatyr :)

Bebisen rörde sig inte lika mycket som jag trodde att den skulle göra (sist var det ju full rulle, fast då var det lite mer plats också) men några vinkningar, sprattel och buffar fick vi se. BM berättade att jag har livmodern i framvägg vilket gör att det kan vara svårare att känna rörelser. Ett pickade fint hjärta med fyra kammare fick vi se, ett huvud med två hjärnhalvor samt två armar med händer och två ben med fötter, vårt barn ärver nog sin pappas fötter för dom såg ganska stora ut tycker jag, eller så får stackarn mina plattfötter ;) Allt som hon kunde se såg bra ut :) I kallelsen stod det att mammans blåsa skulle vara lätt fylld, drack en kopp te och ett glas vatten ca en timme innan och min blåsa var sprängfylld! Fick till och med gå och kissa efter ett tag för att det skulle bli lättare att se och BM sa att det nog skulle bli bekvämare för mig, det blev det kan jag säga!

Såg inget kön, BM var rackarns snabb med apparaten och jag frågade inte heller eftersom det är roligare med en överraskning - men jag är ju så nyfiken! Fast efter idag känns det mer okej att vänta till födseln. Enligt hennes mätningar (av skalle, lårben och mage) sa datorn att beräknad födsel är 8 juli 2012 vilket innebär att vi är 20+0 idag, framflyttad två dagar. Hon kikade även i sin kalendersnurra och kom fram till att 19+6 verkar rimligt med tanke på det förra beskedet från VUL (BF 11 juli och vecka 10+2 den 16 december) så nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro på ;) 19+6 idag känns rimligt för då är det mitt emellan så från och med nu går vi in i ny vecka på tisdagar istället, imorgon går vi alltså in i vecka 21 (20+0) BF-datum får vi väl se när det blir ;)

Men det känns sååååå skönt att ha detta gjort och att allt såg bra ut :) Den här dagen har nog varit som en mental spärr för mig, nu känns det mycket mer okej att kika på bebiskläder och införskaffa mammakläder (även om jag redan tillbringat många timmar framför datorn och kikat på kläder) men nu känns det liksom på riktigt :) Vi har fått klartecken att allt ser ok ut nu, då är det bara att hoppas och utgå ifrån att det kommer fortsätta så också. Så imorgon blir det en sväng till Frölunda Torg för att inhandla mammabyxor! Kanske något bebisplagg också om jag hittar något speciellt :) Och kanske en sväng förbi babyproffsen så jag kan klämma lite på vagnen, och skötväskor ;)


Våran skatt ♥
Vecka 19+6
Tänk vad många ultraljudsbilder man sett på nätet och i böcker innan, svårt att förstå att detta fantastiska mirakel faktiskt är våran bebis med våra gener. Skall bli så spännande att få lära känna dig och se vem du utvecklas till!

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att allt är ok med den lilla filuren och med dig också förstås.Jag förstår att du har varit spänd inför ultraljudet. På min tid fanns inte ultraljud och jag tycker att det verkar så spännande att kunna få se sin lilla bebis inne i magen. Ha det så bra nu och njuuut,frossa i bebes grejer och ta hand om dig själv. Visst kan man gruva sig för förlossningen men det kommer att gå bra och är ju den största upplevelsen man får vara med om. Det är så kul att läsa din blogg och du är ju så klok på alla sätt. Kramar till dig och Rasmus från gammelmomma/gammelfarmor i Östersund.

    SvaraRadera
  2. Roligt att bloggen uppskattas! För mig är den ett jättebra ställe att rensa tankarna, kul att ha kvar och samtidigt få respons, tips och råd från er som läser, kan ju inte bli bättre :) ultraljud är helt magiskt! Som du säger, det är fantastiskt att man kan se dom små liven "live" där inne :)

    SvaraRadera
  3. Fina, fina familjen...
    Härligt att höra om ultraljudet. Visst är det magiskt? Och fantastiskt!!! Att kunna titta in och "hälsa på" hos den lill¤, får se h¤n och hur h¤n har det är ju hur häftigt som helst! Den känslan bär man med sig resten av livet, för det är stort ;-)
    Så njuuuuut av livet du Nathalie och dess underverk! Och vad det gör med dej... Snacka om Personlig utveckling!

    Love you
    Monica

    SvaraRadera
  4. Jaa det är verkligen en speciell känsla att den lille parveln som rör sig där på skärmen finns innuti mig?! Jättetråkigt att inte Rasmus kunde vara med denna gång, kanske bokar vi in ett extra tillväxtultraljud lite senare så även han kan få se :) Tänk att min (våran) finaste R skall bli pappa?! Han kommer bli bäst!

    Kraaaam!

    SvaraRadera