onsdag 22 februari 2012

Vecka 21 (20+0)

Bebisen:

Din bebis blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngen fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse bebisen med syre och näring. Antikroppar överförs från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Storleken kommer att fördubblas under andra halvan av graviditeten. Bebisen är nu c:a 18 cm lång från huvud till stjärt och väger ungefär 300 gram. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Nu mognar de olika organen. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

Matsmältningssystemet fungerar redan på ett grundläggande sätt och bebisen kan svälja fostervatten och ta upp vatten och socker och sedan göra sig av med restprodukterna. Denna mekanism är en förberedelse på livet utanför livmodern.

I blodet finns det redan ett stort antal röda blodkroppar, och vita blodkropparna börjar att bildas. I munnen börjar små smaklökar att bildas på tungan.


Mamman:

I princip alla kan nu se att du är gravid! Din livmoder borde nu kännas ungefär 2 cm ovanför din navel. Du har antagligen ökat 4-7 kg i vikt och allteftersom bebisen börjar bilda sina fettreserver kommer också din vikt att öka. Under de kommande 10 veckorna kommer du att gå upp ungefär hälften av den totala viktökningen under hela graviditeten.

Halsbränna och sura uppstötningar ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.
Du kanske också märker av en ökad aptit eftersom du behöver 500 kcal mer per dag för att försörja din ökade ämnesomsättning. Det är bra att undvika mat som innehåller mycket fett, socker och kalorier, och istället äta frukt, grönsaker, spannmål och anndra naturliga baslivsmedel. En del upplever ovanliga starka begär efter mat, och även efter sådant som inte är mat; såsom cigarettaska, kol och öl.

Bli inte förvånad om dina ben svullnar upp under dagen. Detta kan avhjälpas genom att sätta fötterna i högläge någon eller några gånger under dagen och genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Blir svullnaden kraftig så bör du genast kontakta barnmorskan eller läkare för kontroll; särskilt om du har andra symptom så som huvudvärk och flimmer för ögonen.

Vecka 21, bild från gravid.se
Information hämtad från familjeliv.se och blimamma.se

Egna tankar:

Veckans höjdpunkt var såklart ultraljudet! Den halvtimmen kommer jag leva länge på. Underbart att få se pluttisen röra sig där inne och att allt såg bra ut, så lättad! Rasmus var på föreläsning i Stockholm men hade lovat att svara om jag ringde. Om allt var bra skulle jag bara skicka ett sms så efter undersökningen skickade jag ett glädjande "Allt fint :)" Tog typ 2 sekunder och sen kom svaret: "Gud så skönt. Ringer senare" Jag hade oroat mig så mycket över att något skulle vara tokigt och att behöva ringa R som sitter på kurs uppe i Stockholm, helt själv, jag hade ju mamma med mig. R verkade allmänt lugnare inför undersökningen men någon timme innan det var dags fick jag både samtal och sms från honom så lite nervös var nog den blivande pappan ändå ;)

Veckan har annars gått ganska fort. Skönt att få hem R på helgen men denna helgen skall han åka upp till Östersund, vet fortfarande inte riktigt hur (bil eller flyg) och jag vet inte om jag skall följa med eller inte. Stannar jag hemma blir det två veckor utan honom och det blir nog tufft. Har börjat känna av lite halsbränna och foglossning men annars mår jag ganska bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar