onsdag 7 mars 2012

Vecka 23 (22+0)



Vecka 23 (22+0)

Bebisen:

Nu är bebisen omkring hela 29-31 cm och väger ungefär 575-690 gram. Den ser vid det här laget helt mänsklig ut och liknar en liten bebisdocka. Ansikte och kropp liknar dem hos en nyfödd.

Bebisen bildar underhudfett i rask takt men ser fortfarande lite röd och skrynklig ut eftersom huden bildas i en snabbare takt än underhudsfettet. Den röda färgen kommer av att huden börjar förlora sin transparens och bildar pigment. Du känner antagligen bebisen röra sig en hel del där inne när den sparkar och slår på livmoderväggarna. I takt med att den växer blir det mindre och mindre plats att röra sig. Ben, muskler och organ växer stadigt.

Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Bebisen rör navelsträngen och olika delar av sin kropp med händerna för att utforska. Den kan nu suga på tummen "på riktigt", istället för att bara stoppa den i munnen. Den fortsätter att svälja fostervatten och vätskan och sockret som den får i sig på det viset fungerar som ett komplement till den näring som den får från dig och moderkakan. Du kanske kan känna små rytmiska "skutt" i magen när bebisen hickar på grund av vätskan den svalt.

Bukspottkörteln mognar och kommer att bilda insulin som hjälper till att bryta ned socker. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda.


Mamman:

Din livmoders översta del finns nu c:a 3 cm ovanför din navel. Din totala viktuppgång ligger förmodligen omkring 7 kg . Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Du kan får s.k. Braxton-Hicks kontraktioner vid den här tiden. Dessa sammandragningar kommer inte regelbundet och bör inte kännas smärtsamma. De är till för att förbereda din kropp inför förlossningen, och kommer att öka i styrka allteftersom graviditet fortlöper.

Du kan kanske känna sammandragningarna om du lägger din hand på magen. Bebisen kan förmodligen känna hur livmodern mjukt klämmer och masserar den, men det skadar inte bebisen så det finns ingen anledning till oro.

Fet fisk kan vara nyttigt för bebisens utveckling och det finns tecken som tyder på att kvinnor som har fet fisk i sin kost föder barn med en bättre utveckling av synen, enligt en studie från universitetet i Bristol.

Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Vecka 23, bild från gravid.se

Information hämtad från familjeliv.se och blimamma.se


Egna tankar:

Insåg just att vi går in i den tredje och sista trimestern om TVÅ veckor! Hjälp, vart tog trimester två vägen liksom? Känns som det var igår vi gick in i vecka 13.

För övrigt känner jag igen mig ovanligt mycket i det som står ovan. Mitt immunförsvar är nog helt förintat för den här förbannade förkylningen hänger fortfarande i och har till och med blivit värre igen, det som såg lite ljust ut ett tag, men icke. Fast +7 kilo... Näe, möjligtvis +3.

Jag skulle nog säga att jag mår bra psykiskt i alla fall, miljoner tankar som snurrar i huvudet men det är kanske inte så konstigt? I övrigt känner jag mig väldigt glad över min lilla skatt i magen, längtar jättemycket tills vi faktiskt skall bli föräldrar och funderar mycket över hur livet kommer bli. Känner ett växande behov av att få fixa här hemma, handla och förbereda inför den lilles entré men samtidigt vill jag vänta för att det känns "alldeles för tidigt" och så inte allt skall vara klart i vecka 30. Men kanske är det dags att börja lite smått i alla fall ;) Jag vill ju inte känna mig stressad över såna roliga saker, det vill jag ju njuta av! Väntar med spänning tills det skall komma ut mer vår/sommarkläder till bebis i butikerna.

Sista veckan har det skett enorma framsteg i hur ofta jag känner bebisen. Det har inte varit lika tydliga buffar som det var en dag men känner rörelser flera tillfällen varje dag som även, delvis, går att känna utanpå magen. Igår kväll fick jag väldigt konstiga "krämpor" i nedre delen av livmodern och magen blev stenhård, enda som hjälpte var att ligga på sidan med knäna uppdragna mot magen, vet inte om det kan vara så att livmodermuskulaturen töjdes som det står ovan? Ont gjorde det i alla fall.

Har blivit lite nojig vad det gäller mat, funderar på om jag får i mig tillräckligt av alla näringsämnen som behövs för att bebisen skall må bra. Det mesta smakar bra när jag väl får det på tallriken (men inte allt) men det är just det där att ställa sig och laga mat, då brukar jag inte vara sugen på någonting eller känna ett svagt illamående när man funderar på vad man vill ha. Grönsaker är inte heller särskillt gott men har bestämt mig för att bli duktigare på att få i mig grönt varje dag, frukt är oftast okej.

Känner av fogarna ibland, när vi hade gått på mässan ett par timmar mådde dom inte så bra men inte lika illa som föregående veckor. Hoppas det fortsätter så :)

5 kommentarer:

  1. Du kanske kan göra en smoothie med goda frukter och köra ner lite av grönsakerna du inte gillar...äta lite ofta...

    Kram på er båda, kul med uppdatering!

    SvaraRadera
  2. Superfin mage! Undrar vem det är därinne. Du behöver inte vara orolig att du går upp för lite. Jag gick bara uppca 5-6 kg när jag gick med Monica och Ingela och det gick ju bra. Jag läser bloggen mest varje dag,det är så kul att läsa. Hälsa Rasmus så gott. Vi får kanske också tillökning i familjen.....Vi har en samojedtik på prov just nu. Kramar ...Rasmusmomma

    SvaraRadera
  3. Ingela: Tack för tipset, skall prövas :)

    Lena: Skönt att höra. Det är sån himla hysteri kring det här med vikten så jag vet inte vad jag skall tro. Kör med inställningen att sålänge jag mår bra så är det nog bra :) Vad roligt med en vovva! Hoppas allt känns bra så hon kan stanna, vad säger övriga hund-tjejligan i släkten? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johej, nu är det klart vi är ägare till hunden som heter Tingeling. Hon fick träffa Asta och Lisa i går kväll och det gick jättebra trots uppfödarens tal om att hon inte gillade svarta hundar. Hälsa Rasmus att han är superduktig, fast det visste vi ju redan.

      Radera
    2. Åh så kul! :D Vi kommer nog upp till Påsk och då vill vi självklart träffa denna lilla donna! Bild önskas :) Kram

      Radera