söndag 6 maj 2012

När är det dags?

"Forskning visar att den tid vi tillbringar i livmodern är genetiskt bestämd. Barnet har ärvt dessa gener från sina föräldrar. Det är inte mycket annat att göra än att vänta." Källa: Libero.se

Gulp. Kanske är min känsla om att bebis kommer att komma för tidigt inte helt fel ändå? I alla fall inte när h*n har en pappa och farbröder som alla velat ut flera veckor innan BF. Detta är Rasmus uppgifter men jag antar att det stämmer, blivande farmor Monica? ;) Får nog ta upp det här med barnmorkan på torsdag... Jag själv föddes nästan en vecka "för sent" så man vet ju aldrig men jag har en skum känsla av att denna lilla krabat vill ut tidigare... Kanske är det för att pappa R är ute och reser massor och jag är helnervös över att det ska sätta igång när han inte befinner sig i Göteborg? Han ska eventuellt jobba en vecka i Östersund i början av Juni men då följer jag och BB-väskan med, aldrig i livet att jag vågar stanna här när det bara är en månad kvar. Jag vet ju egentligen att chansen är väldigt liten men det nog bäst för mitt hjärta och mina nerver att hänga på ;) Undrar bara hur vi ska ta oss dit och hem för att åka bil känns sådär kul och flyga får jag nog inte, SAS har fyra veckor innan BF som gräns... Och vad gör vi om bebisen faktiskt föds där uppe?! 80mil bilresa med nyfödd bebis känns ju inte så värst bra! Hjälp det har jag inte ens tänkt på!

Nu har jag kikat på SAS hemsida och spädbarn får flyga när de är minst sju dagar gamla oh under flygningen får de sitta i antingen babyskydd i eget säte eller i famnen hos mamma eller pappa. Det är ju två flygningar på ca 1 timme vardera men det blir ju två start och landning... Då får ju jag flyga också eftersom jag inte är gravid längre, kanske är det att föredra framför 10timmar bilresa även om det inte är optimalt? Tänker lite att det inte kan vara så bra för den lilla bebisen att sitta så länge i babyskydd, dom har ju så känsliga ryggar och nacke... Nej du lille bebis, du får allt vänta tills vi kommer hem igen.

Bara för att jag nojjar så mycket kommer skrutten säkert aldrig vilja komma ut så jag lär väl gå två veckor över tiden och måsta bli igångsatt eller nåt... Fy det måste vara dom längsta dagarna i ens liv.

2 kommentarer:

  1. Usch, förstår att du blir orolig. Min sambo skulle åkt till Danmark nästa helg med jobbet, men får snällt hålla sig hemma! :-) Vi har BF 8 juni.

    SvaraRadera
  2. Tror inte det stämmer. Min man och hans syskon är födda för tidigt och likaså jag och min bror. Samuel föddes på bf, Alexander 4 dagar innan och med Ida så gick jag över 10 dagar... Likaså vänner har också fött tvärtemot hur de föddes.

    SvaraRadera